CENTURY: SPICE ROAD

Ez a játék indulni fog nagy valószínűséggel a következő Spiele des Jahres díjért, és kis valószínűséggel a leghüjébb cím díjért. Évszázad: Fűszerút - remek választás :i



A Century egy pakliépítő, motorépítő, pontgyűjtő játék, ahol fűszerekkel kereskedünk, név szerint kurkuma, sáfrány, kardámom és fahéj szerepel, de rohadjak meg, ha én ezt megjegyzem, úgyhogy maradok a sárga, piros, zöld, barna megnevezéseknél. A sorrend is fontos, ugyanis a fűszereinket konvertáló akciólappal átkonvertálhatjuk nagyobb értékűekre a megfelelő számú rendelkezésünkre álló konverziós értékért cserébe. Ez elég bonyolultan hangzik, de csak arról van szó, hogy ha kettőt tudunk a körünkben konvertálni, akkor például két pirosért kapunk két zöldet, vagy egy pirosért egy barnát, hiszen ez utóbbinál a barna kettővel értékesebb mint a piros.


A lapok lehetőséget adnak csereberére is. Fontos szabály, hogy a lapon levő akciót többször is végrehajthatjuk, tehát ha van 8 sárga kockánk és olyan lapot játszunk ki, amivel 4 sárgáért kapunk 1 zöldet és 1 barnát, akkor mind a 8 sárgánkat beválthatjuk 2 zöldre és 2 barnára. A lapok másik típusával juthatunk újabb fűszerkockákhoz. A kijátszott lapokat magunk előtt gyűjtjük.


Ha kifogytunk a lapokból, vagy nincs már olyan a kezünkben amit használni akarunk, akkor szintén egy választható akcióként visszavesszük az összes kijátszott lapunkat a kezünkbe, így a következő körben ismét elérhető lesz az összes lehetőség.


Ugyancsak akció, hogy a piactérről választunk akciólapot, melyekkel bővítjük a rendelkezésre álló akcióinkat. Ha ez a sorban az utolsó, akkor azt ingyen megkapjuk, de az előrébb levő lapokért fizetnünk kell, a mögöttes lapokra helyezett bármilyen fűszekrockákkal. Ezek a kockák a lapokon maradnak és gyűlnek, így az utánunk következő játékosoknak kecsegtetőbbé válnak. A megszerzett lap helyét feltöltjük úgy, hogy a sorban előrébb álló lapokat lejjebb csúsztatjuk, és egy új lapot húzunk a sor elejére.



Az utolsó választható akció pedig a pontot érő lapok vásárlása, melyekért szintén fűszerkockákkal fizetünk. Itt is értékesebbek a sor végén álló lapok, ugyanis azokért arany és ezüst pénz is jár (amennyiben van még), és ezek a pénzek a végelszámolásnál 3 illetve 1 pontot érnek. A játék akkor ér véget, amikor valaki megszerez 5 darab pontot érő lapot. A játék során bármennyi lapunk, de maximum 10 fűszerük lehet, így okosan kell gazdálkodnunk, gyűjtenünk és költenünk.


A dobozban a fakockák mellett kapunk 4 műanyag tálkát is, ami kedves gesztus, ellentétben azzal, hogy a gyönyörű, külön megvásárolható playmat nem része a készletnek. Az Évszázad egy pörgős, szép, érdekes mechanizmusú játék, amiben talán az egyetlen zavaró tényező a rengeteg laptologatás és pakolgatás.
 

Szóló játékszabály


Az AI ellen játszol. A körei során az AI kockadobással kiválaszt egy-egy keresőkártyát, amelyet használni fog. A pontozókártyák egy fordított piramisban vannak elrendezve, és csak a képpel felfelé fordítható lapokat lehet megszerezni. Amikor az összes pontozókártya elfogyott, és több pontot szereztél, mint az AI, megnyerted a játékot.

A játék előkészítése

  • Keverd össze a pontozókártyákat, és helyezz 10 véletlenszerűen választott kártyát fordított piramis alakban (4-3-2-1), és csak az alsó kártya legyen képpel felfelé. A maradék pontozókártyák visszakerülnek a dobozba.

  • Keverd meg a kereskedőkártyákat, és rakj ezekből hatot képpel felfelé a kereskedési sorba. Tedd a megmaradt kereskedőkártyákat képpel lefelé a kereskedési sor jobb oldalára, ez lesz a húzópakli.

  • Helyezd a kereskedőkártyák mellé a négy fűszertálat sorrendben, alulról felfelé: sárga - piros - zöld - barna

  • Helyezd az ezüstérméket egy halomba a fűszertálak mellé.

  • Ossz magadnak két kezdőkártyát. Egy termelés (2 sárga kurkuma) és egy  fejlesztéskártyát.

  • Kapsz te is és az AI is egy karavánkártyát, három sárga fűszerkockával.

  • Az AI kap egy dobókockát.

  • Te vagy a kezdőjátékos.

A te köröd: Játszd a fordulóid a szokásos módon. Ha pontozókártyát szerzel meg, fordíts képpel felfelé minden felszabadult kártyát alatta.

Az AI köre: Az AI a következő két lehetőség közül az első lehetséges műveletet hajtja végre:

1. Pontozókártya szerzése: Az AI befizeti a szükséges fűszerkockáit, és a legmagasabb értékű pontozókártyát választja. A szükséges fűszerkockáit eltávolítja a karavánjából, és visszahelyezi a készletbe.

Fordíts meg minden felszabadult pontozókártyát a piramisban. Az AI köre véget ér.

2. Kereskedőkártya kiválasztása a kereskedési sorban: Dobj a kockával. A dobott érték határozza meg, hogy az AI melyik kereskedőkártyát fogja használni. A bal szélső kártya az 1-es, a jobb szélső a 6-os értéknek felel meg.

A kiválasztott kereskedőkártyán található fűszerkockák számától függően az AI a következő lépéseket teszi:

a. Fűszerkockák nélküli kártya kiválasztása esetén:

1. az AI végrehajtja, a cserét, ha lehetséges. A csereműveletet csak egyszer hajtja végre, még akkor is, ha az AI többször is elvégezhetné a műveletet; vagy

2. az AI megkapja a cserekártyán szereplő felső fűszerkockákat. Ez csak akkor történik meg, ha a csereakciót nem tudja teljesíteni. A nyíl alatt látható fűszerkockákat ebben az esetben figyelmen kívül hagyja.

Végül, miután az AI befejezte a körét, az AI elhelyezi a legalacsonyabb értékű a fűszerkockáját az aktivált kereskedőkártyán.

b. Egy fűszerkockával ellátott kártya kiválasztása esetén:

1. az AI végrehajtja a cserét, ha lehetséges. A csereműveletet csak egyszer hajtja végre, még akkor is, ha az AI többször is elvégezhetné a műveletet; vagy

2. az AI nem hajt végre műveletet, ha a csereakciót nem tudja végrehajtani, vagy ha a kereskedőkártya nem cserekártya.

Végül, miután az AI befejezte a körét, az AI elhelyezi a legalacsonyabb értékű fűszerkockáját az aktivált kereskedőkártyán,  még akkor is, ha az AI nem hajtott végre műveletet.

c. Két vagy több fűszerkockát tartalmazó kártya kiválasztása esetén:

1. az AI leveszi a fűszerkockákat a kártyáról, ráhelyezi őket a karavánjára, és az aktivált kereskedőkártyát eldobja. A kereskedőkártyák a kereskedési sorban balra csúsznak, majd felfordítunk egy újabb lapot; és

2. az AI egy ezüst érmét kap (1 győzelmi pont).

Kivételek:

Ha az AI 1-est dob, akkor a kiválasztott műveletet a szokásos módon hajtja végre a fent leírt módon. Ezt követően, ha a kereskedőkártyát nem dobta el az akcióval, újra kell tölteni a kereskedői sort. A kártyán lévő fűszerkockák visszakerülnek a készletbe. Az AI ebben az esetben nem kap ezüstpénzt.

A fejlesztéskártyáknak nincs hatása, ha azokat az AI aktiválja. Az AI nem hajt végre akciót, de mégis tesz egy fűszerkockát a karavánjáról az aktivált kereskedőkártyára és/vagy szükség esetén eldobja azt.

Az AI-nak korlátlan számú fűszerkockája lehet.

A játék vége: A játék akkor ér véget, amikor mind a tíz pontozókártya elfogyott.

Pontjaidat a szokásos módon számoljuk a pontozókártyákból, és 1 pont jár minden megmaradt fűszerkockádért, a sárga kivételével.

Az AI pontokat kap a pontozókártyáiból, és a megszerzett ezüstérmékből (1 pont / érme). Az AI karavánján maradt fűszerkockákat az alábbiak szerint pontozzuk:

sárga = 0 pont / kocka

piros = 1 pont / kocka

zöld= 2 pont / kocka

barna = 3 pont / kocka

Ha több pontot szereztél, mint az AI, megnyerted a játékot!

Haladó változat: Használd az aranyat az ezüst érmék helyett. Az AI 3 pontot kap 1 pont helyett.


Century: Spice Road

Megjegyzések