CITADELLA

Egy érdekes kártyajáték ez, ahol minden körben más szerepet alakítunk és próbáljuk minnél előbb felépíteni a leggazdagabb citadellát. Sajnos a mechanizmus nekem kissé falsnak tűnt, úgyhogy egyrészt próbáltam kiköszörülni a csorbáit, másrészt elpasszoltam a játékot. Azt fogom leírni, ahogy én játszottam vele.


Először is összeállítottam az alap és a kiegészítő pakliból egy olyan szereplőgárdát, ami elég kiegyensúlyozottnak tűnt. Másrészt az építmény paklit is úgy válogattam össze, hogy a legjobb és leghasznosabb lapok maradjanak meg. Így a következő szereplőkből lehet választani:
  1. Boszorkány: Megnevezel egy karaktert, akit megbabonázol, majd végrehajtod a cselekvésed. A köröd itt befejeződik és majd amikor a megbabonázott karakter kerül sorra akkor folytatódik. A megbabonázott karakter végrehajtja a cselekvését, de a Boszorkány fogja a választott karakter képességét használni. Megjegyzés: Ha  a Boszorkány a Tolvajt babonázza meg, akkor a Tolvaj nevezi meg azt a karaktert akitől lopni akar, de az aranyakat a Boszorkány fogja megkapni.
  2. Tolvaj: Megnevezel egy karaktert akitől majd ellopod az összes aranyát, amikor az a karakter kerül sorra. A Tolvaj nem lophat a Boszorkánytól, illetve attól sem, akit a Boszorkány megnevezett.
  3. Varázsló: Választhatsz egy lapot bármelyik másik játékos paklijából és megépítheted vagy megtarthatod azt. Ez az építés nem számít bele a körödbe, ezután még építhetsz egyet a saját paklidból.
  4. Király: Megkapod a következő kör kezdési jogát jelző tokent. A sárga építményekért kapsz egy aranyat.
  5. Apát: Az a játékos akinek a legtöbb aranya van ad neked egy aranyat. Ha több játékosnak egyformán van legtöbb aranya, vagy neked van a legtöbb, akkor nem kapsz semmit. A kék építményekért kapsz egy aranyat.
  6. Kereskedő: Cselekvésed után kapsz egy extra aranyat. A zöld építményekért kapsz egy aranyat.
  7. Navigátor: Cselekvésed után felvehetsz négy aranyat vagy négy lapot de nem építhetsz a körben.
  8. Diplomata: Elcserélheted az egyik építményedet egy másik játékos egyik építményére, de az árkülönbözetet ki kell fizetned neki. A piros építményekért kapsz egy aranyat. Megjegyzés: Attól a játékostól nem cserélhetsz, aki már megépítette a nyolcadik építményét.
  9. Művész: Szebbé teheted egy vagy két építményedet, ha ráhelyezel egy aranyat. Az építmény értéke is növekszik egy arannyal. Egy építményen csak egy arany lehet.
A szereplőválasztás módja attól függ, hogy hányan játsszuk a játékot. 2-3 játékos esetén lehetőség van arra hogy három, 4 játékos esetén két szereplőt válasszunk egy körre. A választáskor azt kell elérni, hogy egyik játékos se tudhassa biztosan melyik karaktert választotta a másik. Ezért az találtam ki, hogy az első lépés egy draftolós kör, vagyis mindenki kap ugyanannyi lapot véletlenszerűen (2-3 fő esetén 3 lapot, 4 fő esetén 2), majd ezekből választ magának egyet. A többi lapot visszadobjuk és azokból már a játékban leírt normál módon választunk, azaz a következő kört kezdő játékos (vagyis aki az előző körben a király volt) választ először, majd a maradék lapokat továbbadja, és mindenki ugyanígy választ. Ha marad lap, akkor azokat képpel lefelé az asztal közepére tesszük, azok a karakterek titokban maradnak.

5 vagy több játékos esetén mindenki egy karakterrel játszik és a választás módszere az, hogy a draftolás elmarad, az első játékos választ egy karaktert, majd választ egy másikat és azt képpel lefelé az asztalra helyezi. A második játékos ugyanígy tesz. A harmadik játékos, miután választott egy lapot, az asztalon levő két lapot felveszi és a paklit megkeveri. A többi játékos már a normál módon választ magának lapot. Ha marad lap, akkor azokat képpel lefelé az asztal közepére tesszük, azok a karakterek titokban maradnak.


Minden játékos kap négy épületkártyát és karakterenként két aranyat. Az aranyakat minden kör elején szét kell csoportosítani a játékos karakterei között. A játékos sorrendet a karakterek határozzák meg, tehát elsőként az a játékos lesz soron akinél a Boszorkány van, majd a Tolvaj, és így tovább. Akinél a Király van, az megkapja a király tokent amikor rá kerül a sor, és a következő kör elején ő választ elsőként karaktert, de a Királyt nem választhatja újra.

A játékosok a körükben három dolgot végeznek el. Először egy cselekvésük van, ami két dolog lehet. Vagy elvesznek két aranyat a bankból, vagy húznak két épületkártyát és az egyiket megtartják a másikat a húzópakli aljára teszik. Ezután megépíthetnek egy építményt ha kifizetik az árát. Senki sem építhet két egyforma építményt. Bármikor a körükben a játékosok végrehajtják a karakterhez kapcsolódó akciót, például felveszik az egyik színes kerületért járó aranyakat.

A játék akkor ér véget amikor valaki felépíti a nyolcadik építményét. A kört befejezzük és összeszámoljuk a citadellánk értékét. Jutalom pontokat kap az, aki először felépítette a nyolcadik építményt (4), aki még az utolsó körben szintén felépítette a nyolcadik építményét (2), valamint az, akinek mind az 5 fajta építményből van felépítve (3).


Az építmények egy része kapcsolódik bizonyos karakterekhez, akik aranyat kapnak értük. A Király a sárga, a Püspök a kék, a Kereskedő a zöld, a Diplomata pedig a piros jelzésű épületekért kap egy aranyat, amit a játékos vagy a köre elején vagy a végén vehet fel. Vannak speciális építmények is (lila), melyek valamilyen extra tulajdonságot biztosítanak. És vannak általános építmények (szürke) amik semmilyen extra képességet vagy bevételt nem adnak.


Amint látható, már leírni sem volt egyszerű a játék szabályait, ennek ellenére viszonylag jól játszható, esetenként fordulatos meneteket lehet tolni vele, bár itt is elég jelentős a szerencsefaktor. A kiegészítő karakterekkel lehet kísérletezni, kipróbálni más kombinációkat, így érdekesebbé lehet tenni a játékot.

Citadella

Megjegyzések